Jag är en 19-årig tjej från Åby som ligger cirka en mil utanför Norrköping. Bor sedan slutet på augusti i Örebro där jag studera statistik vid Örebro Universitet. På bloggen får ni följa min vardag som student i en ny stad.

Min resa med Noblesse (långt inlägg)

Kategori: Jonna

 

Det hela började med att jag våren 2008 började bli för lång för min underbara C-ponny valack The funny frog, det tog dock ett tag innan han blev såld. Men den 13 september åkte han till sitt nya hem. Sen så började jag och mamma leta nya ponnysar då jag inte var redo för storhäst samt ville ta till vara på de sista ponny åren eftersom den tiden inte kommer tillbaka. Var egentligen mamma som kollade mest på hästarna på hästnet, det hade ju funkat en gång tidigare så varför skulle det inte fungera igen liksom ;)

 

Några dagar efter att frogge hade åkt så åkte vi till Mantorp och provred för att provrida två stycken 8 åringar, provred först ett sto som de sa var jätte snäll. Men efter ett tag så hoppade hon till för ungefär vad som helst, detta gjorde att jag inte ens provred den andra hästen eftersom den tydligen skulle vara ännu värre. Så vi åkte hem igen för att fortsätta leta ponnysar, vi hittade endel på annons bland annat en jätte fin valack men den hade tyvärr fång och blev sen såld så tyvärr blev det inte den, sen så hittade vi Noblesse mamma hade sett henne innan på annons men då hade kvar frogge så kunde vi ju inte kolla på några andra. 

 

Men den 20 september åkte vi ner till Skåne och provred Noblesse. Efter att jag hade ridit en egentligen helt sjukt dålig provridning så fick vi reda på att det var några andra som hade lagt ett bud utan att ens sett henne i verkligheten, detta gjorde att vi var tvugna att bestämma oss snabbt. Men både mamma och jag tyckte om henne så vi bestämde att vi ville ha henne. 

 

Sen den 23 september så veterinär besiktigades hon, vi var inte med men mamma pratade med veterinären och allt såg bra ut, så det var bara att bestämma en tid då vi skulle hämta henne. Sen den 27 september så åkte vi ner till Alexandra och hennes familj dit hon hade åkt efter besiktningen ( hon stod på ett försäljningstall innan) där jag red igen. Gick mycket bättre denna gång och fick mycket tips och hjälp. Sen på kvällen så åt vi mat med familjen och sen sov vi hos dem. Dagen efter så red jag igen och fick då testa att rida ut och hon var jätte snäll och underbar. Vid lunch åkte vi hela vägen från Ängelholm till Norrköping.  När vi kom hem sent på kvällen så stod några förväntansfulla stallkamrater och vänta på stallbacken.

 

Efter några veckor så började vi träna dressyr för ......... och hoppning för Anita, men efter ett tag så insåg vi att dressyr träningarna för .....ar försvåra för mig då Noblesse hade ganska mycket tempo så jag hann inte med. Så då började jag träna för Anna tillsammans med de andra tjejerna i stallet från tidig vår 2009 till sommaren 2009. Hoppträningarna gick bra men hon var lite av en ful stoppare som vart sur när man inte gjorde rätt. Men sen i början på juni var vi ute på vår först och enda hopptävling startade LD LC, var nolla i LD:n och hade ett stopp på första i omhoppningen i LC:n vilket var mitt fel eftersom jag red fram för mycket och hade på så sett ett för högt tempo. Men jag var nöjd ändå, men på grund av mina tävlingsnerver så valde jag att inte tävla mer hoppning.

 

Sommaren 2009 åkte vi på ridläger för Anita på skogslotten. Där vi kom 2.a i dressyren och 4.a i hoppningen, då jag red på för mycket mot första i omhoppningen så jag fick ett stopp ( kan det vara ett mönster???). Sommaren fortsatte med ridläger på sätra med bad och massa andra roligheter. Efter sommaren började jag träna för Sophie ( som jag tränade för med frogge samt tränar för nu)

 

Hösten började med div 2 i dressyr som gick skapligt, men inte sjukt bra. Ungefär vid denna tid så började Maria rida Noblesse i hoppningen Hösten fortsatte med några få tävlingar, många träningar. Sen kom vintern och Noblesse började bocka när vi red, så jag vågade knappt rida henne alls. Hon fick även kolik två gånger under en månads tid, under hela den vintern fick hon kolik totalt 3 gånger. Vilket var mycket jobbigt. 

 

Under Våren blev det en del tävlingar som var allt annat en bra, utom en då vi fick nästan 67% i en LC:1 men efter motgångar kommer framgångar. Maria tävlade lite tävlingar och var med i div 3 där hon en omgång hade bästa stilpoängen under hela tävlingen. Tyvärr så fick dem inte till det riktigt utan vi kom oftast hem med ett stopp eller ett ner. 

 

Hösten kom och Maria var med i div 2 hoppningen, där de de avslutade med 4 fel i LC och hade endast 1 ner i finalen som gick i LB. Jag själv var med i div 2 dressyren som började bra med en 3:e placering i LC:n och två poäng utanför placering i LB, laget slutade på en 4:e eller 5:e plats, omgång två kom laget 2:a medan det inte alls gick bra för mig tyvärr, sista omgången bestämde jag efter två sjukt dåliga starter att jag inte skulle tävla mer. Men trots att vi kom sist i båda klasserna så fick vi pris, eftersom Skogslottens andra ryttare gjorde mycket fina ritter och detta gjorde att vi vann omgången och även tog hem hela div 2 2010 :)

 

Maria fortsatte tävla under hösten med lite blandade resultat. Vintern minns jag inte så mycket av, men våren 2011 startade jag iaf en LD på skogslottens maskeradhoppning där jag fick ett stopp, men var jätte nöjd ändå eftersom det var andra hopptävlingen och först på typ 2 år så jag var nöjd. Maria tävlade lite och tog bland annat en placering i en LC på Åtvidabergs ridklubb där vi kom till tävlingen vid halv 11 och Maria startade halv 5 på eftermiddagen. Jag startade även en dressyrtävling som jag var ganska missnöjd med o h jag insåg ännu en gång att jag inte skulle tävla. 

 

Under hösten blev det inte så många tävlingar men här någonstans så började det släppa och stoppen och rivningarna blev till nollor och placeringar. I slutet på året så startade jag min absolut sista ponnytävling, slutade med bästa resultat i en LB och två eller 1 utanför placering :) 

 

Vintern rullade på med träningar, sen kom våren och Marias och Noblesses framgångar fortsatte, men det var ändå den där nollan i LB som de jagade. Tillslut så kom den på avslutningsträningarna där de även debuterade LA med endast 1 ner. Under sommaren var de i väg på någon tävling i vingåker där det fick 4 fel i båda klasserna, som var regionala. De började även träna och tävla fälttävlan, där det startade två stycket P70 var av en den senaste så var de nolla i terrängen samt att de vann omgången och hela fälttävlans allsvenskan 2012, under sommaren började jag träna på mer avancerade nivåer i dressyr och tränar i dagsläget MSV C rörelser. Nu under hösten så har mamma tagit över Noblesse eftersom jag flyttat till Örebro. Maria har även tävlat en tävling där de nolla LC och var 12 hundra delar utanför placering och i LB fick de 8 fel. Men med tanken på att de tränat två gånger sen i början på juni var det jätte bra jobbat. 

 

Detta är historien och minnena av min underbara ponny som varit min i 4 år nu. För varje dag som går har vi kommit närmare varandra. Dock känner jag att vi börjar växa i från varandra men vet inte om jag kommer klara av att hon inte är min längre. Även fast jag inte är hos henne nu så vet jag att hon fortfarande är min och att jag kan träffa henne när jag vill ungefär iaf.

 

Hoppas att någon orkade läsa allt, blev en väldigt lång historia på två wordsidor :)

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: