Jag är en 19-årig tjej från Åby som ligger cirka en mil utanför Norrköping. Bor sedan slutet på augusti i Örebro där jag studera statistik vid Örebro Universitet. På bloggen får ni följa min vardag som student i en ny stad.

2012 var året

Kategori: Jonna

Hur ska man egentligen sammanfatta året 2012? 

 

Det är svårt att sammanfatta året då det har varit allt från kaos till fantastiskt och från glädje till sorg, men man kan väl ändå säga att citatet för året var ”what doesn´t kill you makes you stronger”. 

 

Under våren låg det största krutet på att inte gå in i väggen. Det var inte helt lätt att få ihop allt så som att ta körkort, hinna med skolan med UF-företag, studentförberedelser, vänskap, jobb och fritid tog nästan knäcken på mig. Men med endel rensningar så lyckades jag ta mitt körkort, gå ut skolan, hinna med det som behövdes innan studenten, hann även med mina vänner och min underbara ponny samt att jobba.

 

Våren var en allmänt galen period som började med att jag chockade de flesta i min närhet med att göra min livs första tatuering i februari, sen fortsatte det med studentkryssningen i april som var galet kul :)

I maj blev det besök på linnéuniversitetet i Kalmar med Elin för att sedan dagen efter åka till Linköping för UF-mässa. Under denna tid så var det även mycket jobb och party, var nästintill att jag jobbade varannan helg och festade varannan. 

Efter denna period kom vi in på den troligt mest hektiska perioden hittills i mitt liv, först tog jag körkortet den 1 juni, sen bal den 2.e, start på studentveckan den 7.e, födelsedag den 8.e och studenten den 15.e juni. En extremt kul period i mitt liv men även en otroligt hektisk period.

 

Under sommaren så var det jobb, jobb och åter igen jobb. Var nästan inget ledigt alls hann med en ullareds resa och en tripp till stockholm. Det var i princip det som hanns med. Mitt hjärta krossades återigen av samma person som förra gången, sa upp kontakten och gick vidare. 

 

Hösten kom snabbt där på och jag hade panik eftersom jag inte hade kommit in någonstans. Fick även reda på att den vännen som jag känt i princip hela mitt liv skulle flytta flera mil i från mig och ännu flera skulle det visa sig bli sedan. Fick reda på att jag kommit in på Örebro universitet och statistiker programmet cirka 2 veckor innan skolan skulle börja. Jakten på lägenhet började, fick tillslut tag på en akutboende där jag bodde cirka 3 veckor, då jag fick kontakt med en familj som jag fick hyra ett rum hos. 

 

Nollningen som pågick en månad var en extremt rolig period. Jag trodde att jag hade träffat den rätta och var hur lycklig som helst. Tog studie ledigt från 15 november fram till sommaren då ett jobb i Norrköping och studier i Örebro blev för mycket för mig.  Sen fick jag av en slump tag på en lägenhet som jag flyttade in i 17/12 där Jenny var en klippa som hjälpte mig att flytta mina saker och stod för bil. Några dagar senare krossades mitt hjärta igen och jag åkte hem till Norrköping för att fira jul med min släkt, umgås med ett par saknade vänner och framför allt umgås med min underbara ponny.

 

Året avslutades med massa shopping till lägenheten och sen firades det nya året in hos Anna med trevligt folk. 

 

Hela året summeras alltså med what doesn´t kill you makes you stronger för även om jag blivit sårad och känt mig sviken ganska så många gånger under detta år så har det bara gjort mig starkare. Därför går jag in i 2013 med att jag är starkare än någonsin och från och med nu ska ingen få trampa mig på fötterna, för dessa personer tar bara all ens energi och därför är det ingen ide att lägga ner massa energi på personer som gör att du mår dåligt eller som tar all din energi.  Hoppas alla nu får ett toppen 2013 för det ska jag ha, 2013 ska bli mitt år.

 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: