Jag är en 19-årig tjej från Åby som ligger cirka en mil utanför Norrköping. Bor sedan slutet på augusti i Örebro där jag studera statistik vid Örebro Universitet. På bloggen får ni följa min vardag som student i en ny stad.

jobbiga perioder

Kategori: Jonna

Det är såkert många av er läsare som har haft det jobbigt under visa perioder i livet, det kan vara familjen, vänner, pojk/flickvän, skolan eller något helt annat. Att det känns som ens liv går som en berg-och dalbana är det kanske också många som känt. Det finns så mycket som kan vara motgångar men även medgångar, visa har mer motgångar en andra. Och jag kan lätt säga att jag är en av dem. Detta är pga mitt sjukt dåliga självförtroend och min dåliga självkänsla. Att jag har så dålig självkänsla och dåligt självförtroende påverkar mig väldigt mycket, då jag inte vågar visa vad jag känner för personer, inte vågar gå fram och prata med personer som jag inte känner. Detta gör att jag inte har så många vänner och det gör även att jag har blivit utfryst och blivit behandlad väldigt illa under större delen av min skola gång. Detta har gjort att jag inte orkat lägga energi på skolan för all energin tar slut då jag måste konsentrera mig mer på att orka gå till skolan. Detta påverkar mina betyg och även min framtid, jag vet att det låter fel att skylla på andra över hur mina betyg är, men jag märker att när jag mår bra så går det bra i skolan och när jag mår dåligt så går det dåligt. Självklart så finns det personer som har det mycket jobbigare än vad jag har. Ni undrar säker varför jag väljer att vara så öppen över det här? Jo, det är faktiskt såhär att det är som en bearbetning för mig att berätta för andra om min historia. Det hjälper mig att gå vidare, kanske egentligen bara skulle försöka släppa allt gammalt strunt bakom mig. Men det gör bara att jag mår ännu sämre så därför väljer jag att berätta detta för er. En nackdel för mig är att jag oftast dras till personer som har varit med om jobbiga saker eller också har dåligt självförtroende/självkänsla. Men när jag väl lär känna dessa personer så kan jag lita på dem och berätta min historia och då mår jag mycket bättre under en tid. Jag vet inte hur det skulle vara att berätta det för någon som har bra självförtrående eller en person som inte har varit med om så mycket. Men jag tror att personer som har varit med om något jobbigt lättare förstår hur det är och lyssnar på ett annat sätt. Därför väljer jag att berätta för dessa. Detta var min syn på detta, jag hoppas att ni tyckte om detta inlägg. För det kommer att komma fler liknande inlägg på bloggen. Kommentera gärna:)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: