Jag är en 19-årig tjej från Åby som ligger cirka en mil utanför Norrköping. Bor sedan slutet på augusti i Örebro där jag studera statistik vid Örebro Universitet. På bloggen får ni följa min vardag som student i en ny stad.

The funny frog

Kategori: Jonna

Tänkte berätta lite om min förra ponny the funny frog. Frogge eller grodan som han kallas till vardags är en
c-ponny valack på 138cm som är en irlänsk import. Han föddes 1992 och kom till sverige 1999 då han impoterades av Alexandra Björklund. Hon tävlade honom upp till MSV hoppning och hoppade sm 2001 och 2002 strax efter sm 2002 köpte familjen mannerson honom och tävlade upp till LB hoppning.

sommaren 2005 fick min mamma ta bort sin storhäst och dem besltade att jag skulle få en engen ponny. Så först åkte vi och kollade på en isabell färgad c-ponny som jag tyckte väldigt mycket om. men familjen som ägde ponnyn beslutade att den skulle säljas till en annan tjej. Jag blev självklart jätte ledsen. Men det var bara att leta vidare. Men det gick trökt så mamma satte in en annons om att vi sökte en snäll läromästare. Efter ett tab fick vi svar från familjen mannerson. Mamma hade sätt ponnyn tidigare men han var för dyr. Den 24 september 2005 så åkte vi till rimforsa och prov red denna fanastiska ponny. Jag bestämde mig nästan direkt att jag ville ha honom.



Deb 2oktober kom han hem till mig och vi började med att lära känna varandra och jag tog med honom på de sista ridlektionerna som var kvar på terminen( red på ridskola). Våren soo6 började vi träna och en tjej i stallet började tävla dig lite smått i hoppningen. Den 13 maj 2006. Det var en LD clear round och var nolla.




Film från första hopptävlingen: http://www.youtube.com/watch?v=l5yx4RmI-Xo

Vi började tävla mer och mer och tillslut debuterade vi LB på km med 0+8fel och kom 6.a. Sen började problemen du började stanna jag blev osäker och allt gick i kras. Vi började kämpa på med dressyr en men det gick inte häller. Men under 2007 kom vi tvåa i div III hopp och vann en deltävling i div II hopp. Vi startade även div III dressyr men det gick kast. I november 2007 hoppade vi km och red vår första 0+0 i LB och kom 4.a



Under 2008 startade vi endast 1 hopptävling där vi stanade ut oss på första hindret i båda klasserna. Då började det släppa i dressyen och jag tog min första placering. Under 2008 växte jag så att det knackaoch under sommaren 2008 låg hane på annons och såldes sedan den 13 september 2008 till en familj i åtvidaberg där han har det toppen. Det var vår resa under 24 september 2005 till 13 september 2008. Vi fick i hopp totalt 23 rosetter varav 13 var placeringar.


Vist är han fin?:)<3

Kommentarer


Kommentera inlägget här: