Jag är en 19-årig tjej från Åby som ligger cirka en mil utanför Norrköping. Bor sedan slutet på augusti i Örebro där jag studera statistik vid Örebro Universitet. På bloggen får ni följa min vardag som student i en ny stad.

efter studenten

Kategori:

Fick en fråga från en vän idag om jag skulle med och gå bartenderskolan utomlands nästa sommar. Något som jag faktiskt sen tidigare funderat på och som jag tror skulle vara riktigt kul. Däremot så vet jag inte om det skulle passa mig, har sett programmet bartenderskolan och tror aldrig jag skulle klara av trycket. Att plugga både praktiskt och teori i den värmen samtidig som det är så mycket fester och aktiviteter runt omkring. Tror inte det är något för mig. Även om jag egentligen skulle vilja..
Det är ju inte direkt gratis heller… 14900 på grekland eller thailand och då ingår inte resan dit och hem. Men, samtidigt så får du en riktig utbildning på det så frågan är om det egentligen inte är värt pengarna?

Jag vill resa efter studenten. Göra något kul. Vet bara inte vad. Har oerhört svårt för språk vilket gör allting mycket svårare. Funderat på au pair, men du behöver goda kunskaper i engelska då. Får väl försöka plugga upp mycket engelska nu under det sista året.

Hittade annars att man kan dra till london och jobba på t.ex. hm eller zara där. Men även det är sjukt dyrt, 17 000 och då ingår bara resan, inte boende och att dem då fixar ett jobb åt än och två veckors språkutbildning. Fast då jobbar du sen och får lön, så det går nog på ett ut i slutändan.


Däremot att åka som utbytesprogram i kyrkan ”ung i världsvida kyrkan” är gratis, arbetar som volontär och får alla resor betalda, mat, boende, fickpengar, vaccinationer, visum, allt gratis för 3 månader. Dock får man ingen lön för det man gör där nere. Också en grej jag skulle kunna tänka mig faktiskt.


Vad vill ni göra efter studenten?


/olivia

Kommentarer


Kommentera inlägget här: